Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-05-2006, 14:06   #41
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Weet iemand / of heeft iemand de ervaring met het klimmen over b.v. schutting / poort ( 1.80 hoog ) van een TSW.

Heb net al mij sloten veranderd van de buiten poort en als ik wegga laat ik ze ( twee duitse-herders)meestal in de tuin en staat de achterdeur open. Het veranderen is ivm Aram, moet ik rekening mee houden dat hij kan gaan klimmen?
Hoi Bert,

Ik heb mijn 2 honden (een mechelaar en TSW) in een ren rondlopen met een omheining va +/- 1,80 meter en wij hebben aan de binnenkant van dit hek een stroomdraad geplaatst (voor kleindieren). Shadow (het broertje van Aram) sprong alsmaar tegen het hek op wat een enorm kabaal maakte en ook nog eens slecht is voor de achterpoten. Sinds we de stroomdraad geplaatst hebben doet hij dit niet meer (gek he ), wellicht dat dit ook een optie is voor je schutting. Erg makkelijk te plaatsen en niet zo duur.

Hieronder 2 foto's van mijn rakkers in hun hondenren, dan zie je meteen hoe ik het ge-fixed heb.






Groeten,

Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 20-05-2006, 14:50   #42
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Barry,

Dat is nog eens een hondenren , ik neem aan dat die twee witte draden de stroomdraden zijn?

Ik had van Stefanie al een soortgelijk advies gekregen, ik ga marktplaats is afspeuren naar zo`n schrikdraad apparaat, ik weet dat het voor Aram en Pascha in ieder geval zou werken, Gina zou er gewoon tegen aan gaan liggen slapen is erg overdreven hoor, maar Gina is niet snel ergens van onder de indruk

En dan hoef ik ook minder te investeren, want dan kan mij tuin blijven voor wat tie is, evt het tweede draadje op de "gevangenis" manier( eerdere tip in dit topic) bevestigen en dan heb ik redelijke zekerheid dat ze in de tuin blijven.

Bijkomend voordeel, als je als inbreker al zo stom bent om in te breken op een plaats waar à niets te halen is b twee Duitse herders en een TSW vrij rondlopen en dan c moet je er ook nog schrikdraad voor trotseren, wat overigens minder zeer doet dan Gina tegenkomen

Leuke foto`s, mooie honden en een goed tip, leuke website heb je trouwens(Updated : 03-09-2004???), ik wil dat in de toekomst ook eens gaan proberen te bouwen, volgens mijn casema abonnement heb ik daar gratis ruimte voor.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 20-05-2006, 18:05   #43
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

hallo Bert,

Op zich een goed idee. Een brabants treffen. De meeste wandelingen zijn zo'n eind weg. Moeten we echt eens doen.
Ik zit eerlijk gezegd ook liever 4 keer in de maand 20 min. in de auto, dan 1 keer in de maand 2 uur. Niet lullig bedoeld voor de rest overigens.
Het is voor mij ook maar afwachten hoe Laszlo het doet, als het niet werkt, ben ik zo weer thuis.

Dus moeten we het echt eens doen...
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 20-05-2006, 18:29   #44
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by laszlo
hallo Bert,

Op zich een goed idee. Een brabants treffen. De meeste wandelingen zijn zo'n eind weg. Moeten we echt eens doen.
Ik zit eerlijk gezegd ook liever 4 keer in de maand 20 min. in de auto, dan 1 keer in de maand 2 uur. Niet lullig bedoeld voor de rest overigens.
Het is voor mij ook maar afwachten hoe Laszlo het doet, als het niet werkt, ben ik zo weer thuis.

Dus moeten we het echt eens doen...

Gaan we dat binnenkort afspreken, ik kan alleen nergens vinden waar iedereen woont, volgens mij hebben we nu,

Tilburg, Roosendaal, Andel en Oosterhout wat een beetje bij elkaar in de buurt ligt, we wachten nog even af......morgen wat te doen....... ??

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 20-05-2006, 18:32   #45
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Morgen kan ik niet......
Lijkt me beter om over enkele weken iets af te spreken

*tip* In de Drunense Duinen is een losloop gebied *tip*
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 19:13   #46
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by herder
.

Aram heeft zojuist "gevochten" met een Newfoundlander Reu van 1,5 jaar. Kennismaking ging vanuit Aram rustig, maar de NF stond meteen te springen en te stuiteren en sprong met twee voorpoten bovenop Aram,........nog een kleine vijf minuten doorgelopen, NF springend en stuiterend, Aram netjes aan de voet volgen............................................ ....................................
Groetjes Bert.

Ben net terug van het hardlopen, Aram mocht vandaag alleen mee, hij heeft ongeveer de helft ( 2 km) los gelopen rechts naast mij, fietsers, wandelaars..etc. gaat allemaal goed.
Twee labradors, rustige kennismaking geen probleem één teef andere heb ik niet kunnen zien, ik ben redelijk snel doorgelopen met een redelijk netjes volgende Aram, geen tijd voor een praatje Komt er vanuit de bosjes "ineens " ( ik had hem al wel gezien) een Newfoundlander aangerend met een schreeuwende baas erachteraan en de rest van het gezin, van 6 jarige dochter t/m opa, gillend op de achtergrond. Omdat ik hem al gezien had, had ik Aram al weer bij zijn riem te pakken, toen de NF bij ons was heb ik de riem laten vallen en een stap naar achter gedaan, wederom was de kennismaking van Aram rustig, wel borstelen, staart laag. oren laag en..................de NF klapt erin ineens bovenop, omdat ik er zo dicht opstond en mijn HÉÉÉ KAPPEN!!, en beide honden direct in der nekvel te pakken had stelde het verder weinig voor, NF eigenaar sleepte zijn hond aan zijn achterpoten een paar meter weg.

De eigenaar van de NF bood meteen zijn excuses aan, hij zegt sorry hij schoot los en hij vecht altijd met andere reuen, is dat even een mooi excuus voor Aram Deze man vertelde nog e.a. over zijn hond en ik over Aram, beide honden lagen ongeveer 1,5 meter van elkaar vandaan, geen oog voor elkaar maar zwaar onder appèl bij hun baas, zoals het hoort op zo`n moment wat mij betreft, we hebben elkaar de hand geschud, en ik heb de man sterkte gewenst met de uitleg aan zijn gezin , die waren toch best een beetje overstuur en ik ben langs reu nr 2 (een Sint Bernard) met Aram verder gelopen, Aram keek niet eens. Ik heb een stukje verder wel de druk eraf moeten halen bij Aram, hij bleef een halve meter achter me lopen Ben even lekker met hem gaan stoeien, hoog stemmetje opgezet en de druk was er weer af

Rare honden hoor, die New founlanders!
herder jest offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 19:33   #47
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Een groot compliment voor Aram (en voor jou natuurlijk)
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 09:24   #48
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

Jeetje, Nog ff en ik ben hartstikke jaloers! Kan ik niet bij jou op training komen???

Bij Laszlo is dat niet zomaar over, die vliegt meteen op de eerste die hij dan tegenkomt...
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 09:54   #49
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Vanessa,

Het ligt niet een twee drie aan de training hoor. Ik weet, dat jij ook bepaalde trainingen hebt gedaan maar het karakter speelt ook een grote rol.

Tevens is Bert niet de tweede eigenaar maar reeds de derde, buiten het verblijf van Stefanie om.

Ook de tweede eigenaar heeft veel tijd in Aram gestoken en daar plukt Bert voor een groot deel zijn vruchten van.

Ook hij weet voorlopig niet wat Aram allemaal wel en/of niet kent en daar zal hij in de loop van de tijd wel achterkomen maar het is natuurlijk fijn als je hond in dit soort situaties, goed luistert, vooral als je hem nog maar zo pas hebt.

Dus wees niet TE jalours op Bert. Er zijn genoeg andere TW's die hetzelfde probleem kennen als jij.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 11:14   #50
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Letty heeft helemaal gelijk
De tweede eigenaar heeft heel veel met Aram getraind, en daar heeft hij dus veel geleerd. Het is voor Bert nu even 'puzzelen' wat Aram beheerst
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 13:02   #51
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by laszlo
Jeetje, Nog ff en ik ben hartstikke jaloers! Kan ik niet bij jou op training komen???

Bij Laszlo is dat niet zomaar over, die vliegt meteen op de eerste die hij dan tegenkomt...
Is het dan ook knokken geblazen, of valt het verder wel mee?

Het grote voordeel van (wolf)honden is dat het gewoonte dieren zijn, daarom kunnen we ze ook trainen /( in de voor de eigenaar juiste gewoonte zetten)

Bijkomend, maar heel groot voordeel, is dat dit gewoonte-gedrag in 99% van de gevallen ook baas en plaats gebonden is, hiermee kan ik dus veel van Aram zijn(gewoonte-) gedrag beïnvloeden, ik weet van eigenaar nr. twee dat Aram bij hem ook al problemen had met reuen.

Leuk voorbeeld, baas komt voor de eerste keer op een hondenschool en zegt mijn hond valt uit naar iedere ander hond, veel instructeurs nemen dan de hond over en lopen langs een groep cursisten met hun honden, en de hond valt niet uit. Zij doen dit om bovenstaande gewoontegedrag te demonstreren. Onbekende geleider, onbekend terrein en de hond is onzeker waardoor je hem vrij makkelijk in een juiste gewoonte kan zetten, dit geld dan voor de combinatie instructeur-hond onbekend terrein.Voor de combinatie baas en hond geld dit dus niet en die hebben dus nog een paar trainingen te gaan.

Dit is dus wat er gebeurt tussen Aram en mij, en tevens het grote voordeel van een herplaatser, mits je van bovenstaand op de hoogte bent, want uitproberen zullen ze en één keer succes en oud gewoonte gedrag kan snel terugkeren bij een nieuwe baas.

Wat is trouwens het advies van jouw instructeur(-ice) om dit gedrag te veranderen en/of er mee om te gaan??

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 13:54   #52
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

Ik heb, net als Letty al zegt, met Laszlo heel wat trainingen achter de rug. Club- examens 1 & 2 gehoorzaamheid (verg. met land. G&G 1). En inderdaad, zoals jij al zegt, is het goed als een ander hem overneemt, bij mij blijft hij tijdens de training kl****. Hij kiest bij voorbaat al één hond uit en als hij de kans krijgt is die de klos.

Ik ben nu gestopt met de trainingen, omdat (Laszlo en Misty samen) we 5 trainingen in de week deden, wat voor mij pers. een beetje veel werd. Met Laszlo schoot ik er ook niet veel mee op.... Van het veld af en de oortjes waren weer ver te zoeken... Met de instructeurs schoot ik niet veel op. De één zei: Hard aanpakken, en de ander gebruikte de bloemetjes methode. Lekker duidelijk dus.

Daarom heb ik eigenlijk wel interesse om met andere TWH's te trainen, zoals Yolanda voor heeft gesteld.

Of het echt tot vechten komt weet ik niet... Kan niemand vinden die dat een keer wil proberen. Ik ben wel zover dat ie van mij een keer goed op z'n plek gezet mag worden... Verder laat ik hem altijd aangelijnd uit of in gebieden waar weinig tot geen honden lopen.

Laatst kwamen ze met z'n 2-en een herder van 10 jaar tegen die niet dominant was en verder eigenlijk geen interesse toonde. Dat ging (gelukkig) goed.

Heb me d'r eigenlijk bij neer gelegd dat ie zo is..
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 15:38   #53
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Doet hij het alleen met reuen of ook bij teven, als hij het bij teven ook doet mag je het wel een keer uit komen proberen.

Pascha is een heel makkelijk hondje, wat graag contact maakt met andere honden, maar zodra het te spannend word ligt ze meteen op d`r rug, dus dat zou best een keer kunnen.

Aram en Gina zijn hier niet geschikt voor!

V.w.b de adviezen van je instructeurs, het gaat niet zozeer om hard of zacht, de instructeurs hadden moeten zien wat nou net dat éne was waardoor Lazlo aandacht heeft voor jouw en blijft houden. Misty heeft waarschijnlijk wat makkelijker aandacht voor je, en is wat minder snel afgeleidt dan Lazlo. Een trainings methode, welke je ook kiest, werkt alleen maar als je hond aandacht voor je heeft, als je Lazlo een keer kennis wilt laten maken met Pascha, stuur dan maar een PB of e-mail, dan krijg je mijn telefoonnummer,

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 15:43   #54
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

Reu of teef maakt niet uit. Als ze te dominant zijn naar zijn idee, zal ie ze wel ff mores leren !!

Misty is sowieso makkelijker, ze wil het graag goed doen en dat maakt haar een heel makkelijke hond om mee te trainen. Laszlo is helemaal tegenover gesteld, die doet het kunstje alleen als ie daar zelf zin in heeft.
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 15:56   #55
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Bert,

Ben het volkomen met je eens maar er zijn maar weinig instructeurs die dit gedrag ook "zien".

Bij veel instrukteurs gaat het alleen maar om de handelingen cq commando's aanleren maar hoe de baas-hond verhouding er uit ziet en welke signalen de hond naar andere honden uitstraalt, daar hebben er een heleboel geen kaas van gegeten of willen eten.

Dat dat soms ook de motivatie van de betrokken eigenaar, net zoals bij Vanessa, niet meer ten goede komt, is dan ook heel logisch en juist bij deze honden is het dan zo van belang om ze zo goed mogelijk in het juiste spoor te krijgen of te houden. Maar men stopt dan liever met de cursus omdat het niets positiefs opleverd.

Als instructeur moet men ook als een soort hondenpsycholoog optreden en helaas dat is velen niet gegund. Zij zijn alleen uit op de te behalen prestaties ongeacht de schade die berokkend wordt aan mens en hond.

groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 20:48   #56
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Naar mijn mening verlangen ook eigenaren vaak te snel en te veel van hun hond...want wat heeft het immers voor zin je hond allerlei 'kunstjes' te leren, als de band tussen je hond en jou niet goed is?
Het is bv. leuk als je hond op commando naast je aan je voet gaat liggen, maar als hij ondertussen zit te kijken wanneer jouw aandacht ff verslapt om er vervolgens meteen weer vandoor te gaan...kan je denk ik toch beter er naar toe SAMENwerken, dat hij naast je gaat zitten en vol verwachting naar je opkijkt 'wat voor spannends gaan we nu doen?'
Zo goed door de 'hondenfluisteraar' gezegd: Niet je hond leren bedienen, maar hem/haar leren begrijpen en een goede verstandhouding opbouwen...
En wat me opviel in een bovenstaand verslagje van Bert...dat de eigenaar van zo'n losgeschoten hond ligt te schreeuwen naar zijn hond. Dat zie je toch ook erg vaak...Snappen die mensen niet, dat zo'n hond daar alleen nog maar meer opgefokt van raakt?
Zelf ben ik ook weer terug naar de basis gemoeten in de omgang met Jourdy, omdat meneertje aan het puberen is en mij wel eens fftjes van de ladder wilde gooien...het gaat gelukkig na een kleine week weer beter, maar dan ook alleen omdat ik niet veel van hem verlang qua oefeningen en continu bezig ben onze verstandhouding weer te verbeteren.
En of Bert nu wel of niet de 'vruchten plukt' van de eerdere opvoeding van voorgaande eigenaren...voor Bert is Aram toch een vreemde hond en ik vind dat hij het tot nu toe geweldig aanpakt!
En gelukkig hebben we via het forum (en privé ) de adviezen van trainers/instructeurs en mensen met jarenlange ervaring, die wel weten waar ze het over hebben.

Oef...ik heb gesproken

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 22:13   #57
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

En goed gesproken en dankje voor het compliment!!
herder jest offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 10:01   #58
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

Ik heb met Laszlo vanaf z'n 8ste maand tot aan z'n 3de jaar (da's 2,5 jaar!!) 3 x in de week een uur getraind!! Ik vind dan niet dat ik te snel te veel van mijn hond verlang. Ook is de verstandhouding tussen Laszlo en mij goed.Ik ben zijn baas en niet zijn vriendinnetje!!

En dat bloemetjes gedoe??
Hij lacht je gewoon uit!!

Wacht maar Patty, tot dat bij die van jou z'n hormonen beginnen te gieren!!

Tijdens de training doet ie het allemaal perfect, maar owé als ik van dat veld af ben en verderop in de straat een andere reu tegenkom!!
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 10:22   #59
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat jij te snel te veel verlangt hebt, Vanessa?
En ik heb ook zeker niet bedoeld, dat ALLE eigenaren zo zijn.

Ik denk dat je gewoon moet kijken, wat bij jouw hond en jou past. Jourdy heeft al vanaf dat ie 9-weken oud was last van zijn hormonen en ik heb de harde aanpak geprobeerd, het 'bloemetjes-gedoe' en nu pas ik een combinatie van beide toe. Dat lijkt tot nu toe te werken. Al doende leert men, toch?

Daarnaast niet vergeten dat een Wolfhond nu eenmaal geen 'doorsnee-hond' is en dus een aparte aanpak vereist.
Wij leven al 5 maanden geregeld in een 'hel' met Jourdy, omdat het een lekker dominant ventje is. Dat je dus continu allert moet blijven, aan je verstandhouding met je wolf moet blijven werken en GEDULD blijven houden, weet ik inmiddels heel goed.

Maar ik zeg dan ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb...ik geef juist aan, dat het fijn is hier op dit forum en op andere manieren hulp van meer ervaren mensen te kunnen inroepen.
Ik ben ook een van de nieuwkomers op dit forum en vind het wel jammer, dat algemene reacties soms (dus niet altijd!) zo persoonlijk opgevat worden.
Doet me toch een beetje aan denken aan "wie de schoen past, trekt hem aan... "

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 10:33   #60
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

Zoals de meesten al weten, kan ik soms fel en met de botte bijl uit de hoek komen !

Maar goed, een training van 2,5 jaar en nog niks opgeschoten, is NIET tof!!

Dat is ook de reden dat ik dus nooit mee ga met wandelingen. Moet niet hebben dat Laszlo schade aan een andere hond aanricht!
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org